El Consell Comarcal aprova un pressupost de 10,2 milions d’euros

La meitat es destina a educació, serveis socials i accessos a nuclis i es posa de manifest la necessitat d’un finançament més folgat per part de la Generalitat

El Ple del Consell Comarcal de l’Alt Urgell ha aprovat per unanimitat en sessió ordinària aquest 10 d’abril el pressupost per a l’exercici del 2025, després d’haver treballat durant l’any passat amb la pròrroga del 2023. Els comptes per aquest any ascendeixen a 10.200.103,32 euros, que suposen una disminució lleugera del 3,21% respecte els anteriors, i que tornen a tenir al centre els serveis socials, l’educació i els accessos a nuclis. En concret, a educació s’hi destina un 21,13% del pressupost (2.155.509,91€, un 48% més que en l’últim pressupost per l’increment de les beques menjador), als serveis socials un 19,15% (1.952.817,90€, un 5,4% inferior perquè una part de les seves polítiques ara són gestionades per l’àrea d’Igualtat -que al seu torn augmenta en un 99,8%, fins als 358.096,61€-), i la despesa en accessos a nuclis equival a un 11,36% del pressupost total.

El 90% del pressupost correspon a les aportacions finalistes que rep el Consell Comarcal via transferències, convenis, subvencions i contractes programa dels diversos departaments de la Generalitat, de la Diputació de Lleida i dels ajuntaments. En concret es gestionen 26 programes diferents que van des d’habitatge a transport passant per ocupació, turisme, sanejament, cultura, joventut, assistència tècnica a municipis... entre d’altres. El 10% restant correspon al Fons de Cooperació Local del qual la Generalitat dota anualment els consells comarcals i que en el cas de l’Alt Urgell és d’un milió d’euros. Amb aquests diners es manté l’estructura bàsica de funcionament de l’administració comarcal i s’intenten complementar serveis o personal no finançats al cent per cent pels seus respectius programes. De marge inversor per aquest 2025 hi ha 5.004€, un 0,05% del pressupost.

Aquestes xifres demostren la precarietat i insuficiència dels recursos dels consells comarcals en l’actualitat, un fet del qual s’ha volgut deixar constància durant el ple: “Precarietat perquè hi ha subvencions per programes que duren un temps limitat o només preveuen finançament de personal, i no sempre al 100%, que no permeten plantejar projectes amb impacte real a mitjà i a llarg termini, i insuficiència perquè les necessitats dels ajuntaments amb els anys han anat canviant i requereixen molt més suport per part del Consell, o perquè en àrees fonamentals com els serveis socials calen més recursos i molt més ben finançats,” ha explicat la presidenta del Consell, Josefina Lladós.

Justament aquest dimecres s’ha fet pública la dotació del Fons de Cooperació Local per a comarques i a l’Alt Urgell li correspon 1.003.138,95€, pràcticament el mateix import rebut els dos últims anys i que tot just és un 10,3% més del quin s’ingressava abans de la COVID.

Entre altres punts, el ple també ha aprovat la modificació de l’ordenança fiscal del servei de SAT per als 12 municipis que hi ha adherits, el conveni amb l’Ajuntament de la Seu d’Urgell per a la gestió de l’Oficina Jove, la pròrroga del conveni per a l’any 26 per a la prestació del servei del Centre de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç (CDIAP), i el protocol de compromís amb el desplegament del grau d’Infermeria al Pirineu.

Alt Urgell, 10 d’abril del 2025