El Consell Comarcal presenta “El diari de l’Arlet”, un recurs educatiu sobre transició energètica i ocupació
El Consell Comarcal de l’Alt Urgell ha presentat als centres d’ensenyament del territori un recurs educatiu sobre la transició energètica, adreçat a l’alumnat del cicle superior de primària. El projecte té com a objectiu principal donar a conèixer les energies renovables i el concepte de transició energètica d’una manera dinàmica i amb l’ús d’una metodologia de treball per projectes. L’acció forma part del projecte PIRINNOWA’TT, subvencionat pel Servei Públic d’Ocupació de Catalunya en el marc del Programa de projectes innovadors i experimentals.
Amb aquest recurs educatiu es vol donar a conèixer als alumnes els diversos usos de l’energia; les dues grans tipologies d’energies, renovables i no renovables; i la transició energètica vinculada a l’oportunitat de crear noves professions i nous llocs de treball. Alhora, es proposa involucrar els estudiants en els projectes de transició energètica a nivell local.
El projecte educatiu està estructurat en tres parts. En primer lloc, una introducció a través d’una notícia que apareix en un diari fictici. El segon element és un diari, escrit en forma de conte, en el qual la seva protagonista, Arlet, introdueix els continguts a treballar. Finalment, els centres disposaran d’una guia docent amb recursos per treballar, dins i fora de l’aula, els conceptes que apareixen al conte.
L’activitat s’inicia en el moment que els alumnes llegeixen la notícia que s’ha descobert una caixa misteriosa a l’interior de la qual hi ha un llapis de memòria. A partir d’aleshores, els alumnes es posen en marxa per intentar desxifrar el contingut del suport informàtic. Al llapis de memòria hi trobaran un diari, el diari de l’Arlet, una nena del futur que explica el món on viu. A poc a poc, els alumnes descobriran els motius que han dut l’Arlet a comunicar-se amb els nens i les nenes del passat i quin és el seu objectiu final.
Per la seva part, la guia docent ofereix múltiples activitats relacionades amb els diversos capítols del diari de l’Arlet, moltes vinculades al nostre territori. Aquestes activitats encaixen en el currículum i l’avaluació per competències que estableix el Departament d’Educació de la Generalitat.
La idea final d’aquest projecte és generar consciència en els alumnes per tal que s’involucrin en la transició energètica, que, al capdavall, és una gran oportunitat per crear un món millor.
L’Alt Urgell, 14 d’octubre de 2019.