Èxit de participació al Fòrum de la Ciutadania
El Centre Empresarial i Tecnològic de l’Alt Pirineu (CETAP) de la Seu d’Urgell ha acollit aquest matí més de 100 persones vingudes d’arreu de la comarca per participar en el Fòrum de la Ciutadania del Pla Estratègic de l’Alt Urgell i la Seu d’Urgell, IMPULSA 2026, amb l’objectiu de reflexionar conjuntament sobre quin futur es vol pel territori, tot prioritzant els projectes ja proposats.
La jornada, que ha obert l’alcalde de la Seu d’Urgell, Albert Batalla, s’ha iniciat amb les aportacions dels experts, Xavier Marcet, especialista en estratègia territorial; i de Ricard Font, secretari de Territori i Mobilitat del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya.
En la seva intervenció, Xavier Marcet ha lloat la posada en marxa d’un pla estratègic a l’Alt Urgell tot ressaltant que “la importància d’aquest tipus de processos rau en el compromís de la gent perquè, al cap i a la fi, l’estratègia són les persones, i per això és tan important la participació ciutadana”. “Tots aquests processos funcionen bé si en surten propostes concretes, i que aquí, a la Seu i a l’Alt Urgell, es pot aconseguir aquest resultat”, ha abundat Marcet.
Per la seva part, Ricard Font ha remarcat la importància que la pròpia ciutadania i les empreses debati sobre quines són les palanques per a impulsar la Seu d’Urgell i la comarca. “Això permetrà fer el canvi que el territori i el país necessiten, per aconseguir tenir millor qualitat de vida i poder-se desenvolupar, i tot això a través d’un debat on hi participa tothom”. Font ha remarcat davant els participants d’aquest fòrum que “aquest tipus de processos han de servir per focalitzar i per a prioritzar aquelles accions que posant-hi el màxim esforç puguin realment provocar aquests canvis i aquestes oportunitats que perseguim en el territori”. Al respecte, elsecretari de Territori i Mobilitat del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat ha volgut afegir que “a l’hora de fer propostes, la mentalitat ha de ser global, la visió i l’ambició han de ser globals, pensant no només amb Catalunya, l’Estat espanyol o Europa sinó explicar-nos i promocionar-nos per a tot el món”. Font ha exemplificat aquesta afirmació tot remarcant que la Seu d’Urgell i l’Alt Urgell tenen 5 aeroports, un està comunicat amb el món, com és el de Barcelona; així com 2 ports, el de Barcelona i el de Tarragona, també de gran pes estratègic a nivell mundial.
Alta participació ciutadana
L’alcalde de la Seu d’Urgell, Albert Batalla, i el president del Consell Comarcal de l’Alt Urgell, Jesús Fierro, han valorat “molt positivament” l’exposició d’aquestes dues mirades expertes. “Ens han ajudat a passar d’allò més particular a tenir una visió més global i ambiciosa”. Batalla ha remarcat la seva satisfacció per el gran nombre de gent implicada per elaborar aquesta estratègia. “Quanta més gent estigui implicada millor seran les idees, i més interioritzades i compartides estaran”, ha reblat Batalla.
En aquest mateix sentit, Jesús Fierro han insistit que“hem de pensar en gran a l’hora de crear projectes, i que la gent s’ho faci seu. Estem ben encaminats, les probabilitats d‘èxit són altes, però és una cursa de fons”. El president del consell comarcal ha mostrat també la seva satisfacció per l’alta participació obtinguda en l’elaboració d’aquest pal estratègic per a tota la comarca.
130 propostes
Després de la taula rodona inicial protagonitzada perXavier Marcet i Ricard Font, les més de 100 persones participants al fòrum s’han organitzat en quatre grups de treball, coincidents amb les grans línies que han sorgit de la diagnosi: empresa i noves oportunitats de negoci; planificació urbanística infraestructures i serveis al territori; destinació turística atractiva i diferenciada; i programes que fomentin l’ocupació, l’atracció i la retenció de talent.
Tot seguit, la jornada d’avui s’ha finalitzat amb la celebració d’una nova sessió plenària on s’han recopilat les 130 idees presentades. Properament es donarana conèixer lesconclusions sobre aquesta fase del pla estratègic IMPULSA 2026.