La primera actuació serà l’elaboració d’una diagnosi de necessitats
La comissió de convivència de la Seu d’Urgell i comarca, formada per la comunitat educativa i social del territori, ha acordat crear un pla estratègic comarcal per la convivència escolar a l’Alt Urgell que té com a objectiu principal teixir les actuacions necessàries per abordar aquesta qüestió.
El primer pas que es realitzarà durant aquest curs és l’elaboració d’una diagnosi de necessitats d’infants, adolescents, docents, famílies i altres professionals respecte l’assetjament escolar a la Seu d’Urgell i comarca.
Albert Batalla, alcalde de la Seu d’Urgell, manifesta al respecte que "la comissió va néixer arran d'una petició formulada pel Consell Municipal d'Adolescents sobre l'estudi de diferents aspectes que preocupaven aquest col·lectiu, i molt especialment el tema de l'assetjament escolar. És a partir d'aquesta petició que s'engega un treball en xarxa entre diverses institucions i professionals per traçar una estratègia transversal que ajudi en la prevenció i la resolució d'aquest fenomen".
Actuacions per detectar necessitats davant del bullying
La comissió de convivència també té programades un seguit d’actuacions complementàries com una formació adreçada als docents; l’organització d’un grup de discussió i sessions de formació a professionals fora de l’àmbit educatiu que també treballen amb infants i adolescents; la creació d’una taula rodona formada per diferents professionals; i l’elaboració de qüestionaris virtuals.
Pel que fa a la formació a docents respecte a l’assetjament escolar, se n’ha realitzat ja una durant el primer trimestre de l’actual curs on hi han participat més de 30 persones. Val a dir que està prevista una segona edició d’aquesta formació, que tindrà lloc a la primavera, que aprofundirà en l’aplicació de les estratègies a seguir a cada centre educatiu.
Respecte al grup de discussió i sessions formatives, s’adreçarà als monitors de menjador, de transport escolar, així com als clubs esportius, a les escoles municipals, a docents i famílies, a professionals del món sociosanitari, entre d’altres.
La creació d’una taula rodona composta per diferents professionals que es desenvoluparà en el marc de l’Escola de Pares. En aquest espai, les famílies podran participar de manera activa, traslladant preguntes i inquietuds que guiaran el desenvolupament d’aquesta taula rodona.
Sobre els qüestionaris virtuals per fer-los arribar a totes les aquelles persones que no puguin participar en les activitats programades.
Val a dir que l’elaboració d’aquest pla estratègic comarcal per lluitar contra el bullying és fruit d’un treball previ de la comissió de convivència creada per abordar aquesta problemàtica a la Seu d’Urgell i comarca.