Campanya "També és cosa meva. Per un Alt Urgell lliure de violències masclistes i LGTBIfòbia”
Campanya “També és cosa meva. Per un Alt Urgell lliure de violències masclistes i LGTBIfòbia”
Es posa el focus en la necessària implicació i participació de tota la ciutadania
La campanya “També és cosa meva. Per un Alt Urgell lliure de violències masclistes i LGTBIfòbia“, promoguda pel SIAD (Servei d´informació i atenció a les dones ), el SAI (Servei d´atenció integral a persones LGTBI), l’Oficina Jove de l´Alt Urgell i el SIE (Servei d´intervenció especialitzada en violències masclistes de l´Alt Pirineu i Aran), també ha comptat amb l’assessorament d’entitats, col·lectius i persones clau, com AntiSida de Lleida i l’Associació Colors de Ponent.
Seguint la iniciativa de campanyes anteriors al voltant de la lluita contra les violències masclistes, aquest any es posa el focus en la necessària implicació i participació de tota la ciutadania. “També es cosa meva” pretén fer una crida a tothom per tal de sentir-se partícip del canvi que hem de promoure i sostenir com a societat i comunitat urgellenca fins a aconseguir relacions entre les persones lliures de discriminacions i violències envers les dones i persones LGTBI.
Tots i totes tenim relacions amb altres persones que ens interpel·len a observar-nos, reflexionar i revisar des de quina mirada i predisposició ens mostrem als altres i interactuem. Com considerem la igualtat real en les relacions, com considerem els drets de les altres persones, com respectem de manera radical els seus desitjos i com traspassem o no línies vermelles són aspectes claus en les relacions de la nostra vida quotidiana.
Durant tot l’any es celebren a la comarca activitats d’oci (culturals, esportives, festives...) que apleguen persones de totes les edats i condicions, activitats que tenen com a objectiu principal que les persones frueixin del seu temps lliure i d’oci en companyia d’altres persones i poder així desenvolupar la nostra identitat més pública i social. La campanya vol posar la mirada en la importància d’assegurar entre tots i totes que les interaccions durant les activitats d’oci en els espais públics es duguin a terme amb la mateixa seguretat i tranquil·litat per a tothom.
El 2014, la Fudamental Rights Agency (entitat de recerca i estadística que treballa per a la Organització Mundial de la Salut) posava de manifest que els 53% de les dones més grans de 18 anys evitava llocs o situacions per por a atacs físics o sexuals. La mateixa entitat assegurava el 2016 que el 22% de les dones a Espanya havien estat víctimes de violència física i sexual a partir dels 15 anys. A casa nostra, les dades policials, les dades d’enquestes a dones i les dades dels serveis que atenen les persones afectades són dades preocupants i que ens han de fer reflexionar sobre què hem de millorar encara en el bon tracte cap a les altres persones.
És imprescindible que deixem de “naturalitzar” i “normalitzar” comportaments i maneres de fer que són més aviat mostres i senyals d’imposicions i opressions a les dones i persones LGTBI, justificades per raons de creences masclistes i que tenen un impacte clarament negatiu i perjudicial sobre aquestes, de tal manera que provoquen, fins i tot, la seva exclusió de la vida pública.
Els materials associats a la Campanya de prevenció i sensibilització (lones, cartells, adhesius, xapes...) es distribuiran als diferents municipis de cara a les festes majors, tot i que també es mantindran al llarg de l’any en altres activitats d’oci que es duguin a terme. La campanya inclou igualment la distribució d’informació relativa a què fer i on adreçar-se, tant en horari de nit com en horari laboral, en cas de ser una persona afectada.
D’altra banda, com a experiència pilot, les nits i matinades de festa major alguns municipis de l’Alt Urgell podran comptar amb la presència d’un punt d’informació i sensibilització i també d’atenció a persones afectades. Aquest servei es coordinarà amb la resta de persones responsables de la bona marxa i desenvolupament de la festa.
També s’ha elaborat material de difusió de la campanya: